دستکش یکبار مصرف

خبری در مورد “بیتاثیر بودن دستکش‌های یکبار مصرف پلاستیکی در مقابله با بیماری کرونا” منتشر شده است بر همین اساس توضیحات ذیل می تواند به آگاه سازی شما در مورد بی‌پایه و اساس بودن این خبر کمک نماید.

دستکش‌های یکبار مصرف پلاستیکی از مواد پایه پلی اتیلن تولید می شوند. پلی اتیلن سنگین HDPE که یکی از کاربردهای آن تولید دستکش‌های پلاستیکی یکبار مصرف است مقاومت مناسبی نسبت به نفوذ بخار آب و اکسیژن دارد. بنابراین این دستکش‌ها در مقابل نفوذ ذرات با قطر ملکولی بزرگتر از ۱۰۰ نانومتر مقاومت قابل قبولی دارند. کرونا ویروس به لحاظ ژنوم بزرگترین ویروس شناخته شده RNA است، همچنین این ویروس در فضای اطراف (هوا و سطوح) به صورت بیو‌آئروسل (Bioaerosol) وجود دارد و قطر ملکولی آنها بیشتر از ۱۰۰ نانومتر می باشد بنابراین امکان عبور از زنجیره پلیمری پلی‌اتیلن سنگین را دارا نیستند. ضمن آنکه هیچ نوع واکنشی بین دستکش‌های پلاستیکی یکبار مصرف با اتانول وجود ندارد چرا که پلی اتیلن غیر قطبی و اتانول قطبی می باشد. و این برداشت که با تمیز کردن دستکش‌های پلاستیکی با اتانول میزان نفوذ پذیری در این دستکش‌ها بالا می رود به دلیل علمی تایید نمی‌گردد.

دلیل عمده استفاده از دستکش‌های لاتکس در مراکز پزشکی و بیمارستانی شکل‌پذیری و انعطاف خوب آنها بر روی دست می‌باشد که سبب افزایش احساس لمس می‌گردد ولی در مورد حفاظت دستان در محیط‌های کاری غیر پزشکی و همچنین در زمان خریدهای فروشگاهی، دستکش‌های یکبار مصرف پلاستیکی جهت مقابله با کرونا ویروس، مناسب، بهداشتی و مقرون به صرفه می‌باشند.