سلفون آسان مصرف

تاریخچه سلفون

از دیرباز برای پوشاندن مواد غذایی و خوراکی از نفوذ میکروب و آلودگی از سلفون‌های مختلفی استفاده می‌شد.

سلفون به عنوان اولین فیلم بسته‌بندی شفاف جهان در سال 1908 توسط مهندس سوئیسی به نام براندنبرگر اختراع شد و در سال 1923 حق تولید و فروش سلفون را به صورت انحصاری به مجموعه Dupont ارائه داد. نسخه‌های اول سلفون ضد آب بودند ولی ضد رطوبت نبودند بنابراین مناسب بسته‌بندی آب نبات و سیگار بودند و برای محافظت و بسته‌بندی غذا مناسب نبودند. در سال 1927 شرکت دوپونت سلفون‌های ضد رطوبت را تولید کرد و تولیدکنندگان مواد غذایی برای بسته‌بندی اقلامی مانند کیک و پنیر شروع به استفاده از این سلفون‌ها کردند که از سال 1928 تا 1930 فروش سلفون سه برابر شد. در تحقیقاتی که بعدا توسط همین شرکت انجام شد این نتیجه حاصل شد که حس دیداری و چشمی بیشترین تاثیر را در تصمیم گیری خرید دارد و برای همین در تبلیغات سلفون بیشتر به ویژگی شفافیت آن تمرکز کرد. نکته‌ی بعدی که تا قبل از سال 1947 خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود بحث کنترل کیفیت و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آلودگی به داخل آن بود که در این دوره این امر نیز مورد توجه قرار گرفت که نهایتا منجر به تولید نسخه‌های اولیه سلفون‌های کنونی شد که در بیشتر اوقات استفاده می‌کنیم. امروزه بخش اعظمی از آنچه ما به عنوان سلفون استفاده می‌کنیم در واقع محصول ساخته شده از جنس PVC است که جایگزین سلفون‌های سنتیِ قبل از آغاز دهه 1960 شده است. که بخاطر کم هزینه بودن، مقاومت بالا در برابر نفوذ آلودگی و  رطوبت به داخل آن و همچنین پارگی به سرعت مورد استقبال واقع شدند.

کاربردهای سلفون محافظ غذا

از سلفون‌ها بخاطر نفوذ پذیری کم رطوبت، هوا، باکتری، روغن و غیره بیشتر در بسته‌بندی، حفظ کیفیت مواد غذایی و پوشاندن مواد غذایی در برابر آسیب‌های محیطی استفاده می‌شود البته یک دیگر از مواردی که استفاده از سلفون محافظ غذا را توجیه می‌کند قابلیت حفظ ارزش مواد غذایی و سالم نگهداشتن آن است. چند مورد از کاربردهای خیلی مهم دیگر سلفون، استفاده از آن در شیرینی پزی‌ها، گل فروشی‌ها و بسته‌بندی هدیه است بخاطر اینکه گل و شیرینی بعد از تولید، احتمالا چند روزی در مغازه در مقابل الودگی هوا و غیره قرار می‌گیرند پس خرید سلفون محافظ بهترین انتخاب برای این استفاده است.

سلفون

ویژگی‌های سلفون‌ها

یکی از مهمترین ویژگی‌های سلفون‌ محافظ غذا، قابلیت بازیافت آن است که اگر استفاده شود و به چرخه بازیافت برگردد می‌تواند باعث صرفه جویی و همچنین پاکیزگی محیط زیست شود. همچنین سلفون باید دارای شفافیت بالا، بدون بو و قابلیت کشسانی داشته باشد.

اهمیت استفاده از سلفون در بسته‌بندی و پوشش مواد غذایی

در بالا به طور کلی سلفون و کاربردهایش بررسی شد و در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌های مواد غذایی و مشکلاتی که اگر درست نگهداری نشوند می‌توانند به‌وجود بیاورند بررسی خواهد شد.

به‌طور کلی مواد غذایی دارای دو ویژگی اساسی هستند:

الف) فصلی بودن تولید

ب) فساد پذیر بودن آن

این درحالی است که انسان‌ها برای رفع نیاز تغذیه‌ای و حفظ تداوم حیات نیاز به استفاده از مواد غذایی در طول سال با حفظ ارزش غذایی آن دارند. همچنین بیشتر مواقع مواد غذایی احتمالا چندین ساعت بعد از آماده شدن مورد استفاده قرار نگیرد که در اینجا هم باز حفظ ارزش غذایی و محافظت از نفوذ آلودگی و رطوبت به محتویات داخل آن اهمیت پیدا می‌کند.

یکی از راه‌های حفظ بهداشت مواد غذایی، بسته بندی و پوشاندن محتویات آنها با سلفون‌های محافظ غذاست، زیرا بسته‌بندی علاوه بر جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم در مواد غذایی، از ارتباط بی دلیل و دست کاری افراد با مواد غذایی نیز جلوگیری می‌کند. لذا مناسب است به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی از فرد به مواد غذایی، از دست زدن فرد آلوده به ماده غذایی جلوگیری شود.

حساسیت‌های که در مواد غذایی نظیر سبزیجات (که برگهای آن می تواند به شدت آلوده باشد)، سایر مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی (که به شدت فساد پذیر هستند) وجود دارد اهمیت بسته‌بندی و پوشاندن خام و پخته شده آن با سلفون‌های محافظ غذا را دوچندان می‌کند و با اینکار می‌توان از آسیب‌های احتمالی آن پیشگیری کرد.

آسیب‌های عدم توجه به حفظ مواد غذایی با روش‌های پیشگیرانه

بیماری‌هایی وجود دارد که ماهیت عفونی یا سمی دارند و از طریق خوردن غذای آلوده وارد بدن می‌شوند. هر فردی در معرض ابتلا به چنین بیماری‌هایی قرار دارد. غذا به عنوان منبع تولید انرژی در بدن اگر آلوده یا فاسد باشد، می‌تواند منشاء بیماری‌های مختلف و در رأس آنها بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی در انسان باشد. عوارض ناشی از غذای آلوده، یکی از شایع‌ترین و شدیدترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان امروز هستند، که بر زندگی انسان‌ها، بار سنگینی تحمیل کرده اند. این آلودگی‌ها معمولاً به دلیل تهیه، نگهداری و حمل و نقل نامناسب ماده غذایی بروز می‌کنند.

عوارض ناشی از آلودگی مواد غذایی بر اساس مکانیسم عمل به چهار گروه تقسیم می شود:

الف) عفونت‌های غذایی

ب) مسمومیت‌های غذایی

ج) عوارض ناشی از انگل‌ها

د) عوارض ناشی از مواد افزودنی

بنابراین سلفون‌های محافظ غذا یکی از بهترین و ارزانترین روش‌های پیشگیری از آسیب‌هایی که در بالا بیان شد، می‌باشند.

اهداف اصلی از پوشاندن مواد غذایی با سلفون محافظ غذا

  • مهم ترین هدفی که در پوشاندن محصولات غذایی با سلفون محافظ غذا مدنظر است افزایش طول عمر نگهداری محصول می باشد.
  • محافظت ماده غذایی ازعوامل فساد درونی و بیرونی، اکسیده شدن، حفظ ارزش غذایی و بهداشت مواد غذایی
  • حمل و نقل بهتر و آسانتر مواد غذایی
  • کاهش ضایعات
  • جلوگیری از نفوذ آلودگی و رطوبت
  • یکی از دلایل دیگر که به صورت غیر مستقیم تاثیر می‌گذارد احترام به میهمان و مشتری است چون با اینکار نشان می‌دهید که سلامتی آنها برای شما مهم و با اهمیت است.